Telenet: gepersonaliseerde tv reclame

Wat betekent dit en wie heeft er baat bij?

20 september 2016 – Gepersonaliseerde tv reclame is sinds 13 september 2016 een feit bij Telenet. Veel bedrijven zijn enthousiast over deze ontwikkeling omdat producten nu makkelijker aan de man te krijgen zijn. bedrijven betalen momenteel alleen wanneer een geïnteresseerde een advertentie te zien krijgt. De aanbieder van advertentieruimte kan meer vragen omdat gepersonaliseerde advertenties meer klanten genereren.

De klant van Telenet

De klanten van Telenet hebben een mail gekregen waarin staat dat de ‘Telenet ervaring’ gepersonaliseerd wordt. Dat betekent dat privacy opgegeven wordt voor op maat gemaakte advertenties. De data van alle gebruikers van Telenet worden opgeslagen en geanalyseerd door Telenet. Zij weten namelijk wat het zoekgedrag is van iedere gebruiker. Mensen die de mail aandachtiger hebben gelezen zijn naar Telenet toegestapt en hebben hun status teruggeschroefd tot algemene gebruiker. Wanneer een klant deze status heeft dan belooft Telenet dat de data niet gebruikt wordt voor reclame doeleinden.

Wat krijgt de gebruiker van Telenet?

De gebruikers van Telenet krijgen een kleine vergoeding voor het opgeven van hun privacy, zoals gratis films of toegangskaartjes voor een pretpark. Maar een verlaging van de kosten is niet mogelijk, want hiervoor wordt te weinig omzet gedraaid. Telenet heeft dit zo snel mogelijk doorgedrukt omdat in 2018 een Europese wet van toepassing komt op de regulatie van datastromen. Dan is het niet meer mogelijk om zonder toestemming data te verzamelen en te analyseren.

Gepersonaliseerde TV-reclames zijn niet per se negatief: de klant ontvangt op maat gemaakte reclame. Dit wil zeggen dat u reclames ontvangt die over het algemeen minder vervelend is en nog nuttig kan zijn ook. Het is de toekomst, want big data en data-driven marketing zijn onvermijdelijk. Het kan zijn dat dit nieuws een hoop mensen tegen de borst stuit, maar reclames zijn onontkoombaar. Dus hoe vervelend is een nuttig reclameblok in dat geval?

Hoe gaat Telenet te werk

Heeft de klant behoefte aan gepersonaliseerde reclame ten koste van de privacy? Deze vraag is niet gesteld aan de klanten van Telenet. Het is simpelweg geïmplementeerd door Telenet, zonder enige input van de eindgebruiker. Misschien vraagt u zich af: hoe kan Telenet dit doen? Het antwoord op deze vraag is simpel: op dit moment zijn maar twee aanbieders op het gebied van internet en TV; Telenet en Proximus (Belgacom). Hierdoor hebben zij enorm veel macht, mensen hebben de keuze om maar naar één andere aanbieder over te stappen.

Hoe is uw internet en telefonie geregeld op zakelijk niveau? Vraag een offerte aan en kom in contact voor een adviesgesprek.

Offerte aanvraag

Contact opnemen



Offerte aanvraag


Back to Top